Nowe Moderusy Gamma 2 – jak będą wyglądały?
Wyprodukowanie takiego tramwaju trwa trzy miesiące. Do końca roku do Wrocławia ma trafić sześć Moderusów Gamma 2. Pojazdy wyposażone są w nowoczesny układ napędowy, który oparty jest na technologii węglika krzemu Si. Dzięki hamowaniu wszystkimi osiami, jazda jest płynna – zapewnia Jarosław Bakinowski, prezes zarządu Modertrans Poznań.
Każdy tramwaj jest nisko podłogowy, a to dzięki małym silnikom. Pojazdy wyposażone są w cztery skręty, które poruszają się sinusoidalnie. W ten sposób szyny nie zużywają się tak szybko. Dodatkowo nacisk na oś jest zrównoważony, około 7 ton nacisku (w innych tramwajach 10 ton). Tory, jak i koła pojazdu nie będą się niszczyć.
Zalety nowoczesnego tramwaju
Jeden Moderus Gamma 2 to około 18 kilometrów kabli. Dla porównania – klasyczny tramwaj potrzebowałby aż 24 kilometrów kabli. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić 6 km przewodów na jednym pojeździe.
Jako ciekawostkę można podać, że jest to bardzo mało. Bo tramwaj klasyczny nie wykorzystujący magistrali CAN, czyli magistrali komputerowych, po których może płynąć bardzo wiele sygnałów z różnych stron – miałby 24 kilometry kabli. Więc tu zaoszczędziliśmy około 6 kilometrów przewodów.
– mówi Przemysław Wielkopolan, konstruktor tramwaju/ wroclaw.pl
Kolejną zaletą Moderusa Gamma 2 są ściany boczne i czołowe wykonane z włókna szklanego. Dzięki temu pojazd nie będzie korodował, a jego naprawa będzie łatwiejsza. Co istotne, kiedy segment będzie uszkodzony, jedyne co należy zrobić to wyciąć go i wkleić następny. Natomiast spawanie zawsze wymaga większego nakładu pracy.
Dla pasażerów również jest dobra wiadomość – tramwaje Moderus Gamma 2 zostały wyposażone w klimatyzację.