Jak zdobyć Nagrodę Nobla?
Program “Jak zdobyć Nagrodę Nobla?” składa się z różnorodnych inicjatyw skierowanych do uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Obejmuje on nie tylko konkursy, ale również scenariusze lekcji i materiały dydaktyczne dla nauczycieli. Głównym celem akcji jest promocja literatury i czytelnictwa.
W 2020 r. uczniowie szkół podstawowych mogli udowodnić swoje pisarskie zdolności poprzez stworzenie bajki lub opowiadania. Inspiracją teksu miała być pierwsza powieść Olgi Tokarczuk, którą autorka napisała w wieku 12 lat.
Jednakże tegoroczny konkurs skierowany jest do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych.
Konkurs na mowę noblowską
Konkurs dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych dotyczy niejako postawienia się w roli świeżo nagrodzonego noblisty, bądź nagrodzonej noblistki. Zainteresowani będą mogli wymyślić własną mowę noblowską. Ważne jest, aby wypowiedź zawierała przekaz, który jest szczególnie ważny dla konkretnego autora.
Mowa powinna być o objętości do 6 tys. znaków (ze spacjami). Krótkie formy literackie należy przesyłać do 26 lutego na adres: konkurs@domliteratury.wroc.pl. W tytule maila należy zapisać – Jak zdobyć Nagrodę Nobla? Konkurs dla szkół ponadpodstawowych.
Każda ze szkół może zgłosić maksymalnie 5 prac. Aby krótka forma literacka została zaakceptowana musi zawierać zgodę rodzica, bądź opiekuna prawnego na udział w konkursie oraz dane kontaktowe nauczyciela prowadzącego.
Prace zostaną ocenione przez jury w składzie: Marta Mizuro, Waldemar Okoń, Luiza Rzymowska, i Dawid Szkoła.
31 marca 2020 r. na stronie internetowej literatura.wroclaw.pl zostaną ogłoszone wyniki. Zwycięzcy otrzymają książki z autografem Noblistki oraz zaproszenie do udziału w warsztatach z wystąpień publicznych.
Materiały dydaktyczne dla szkół
Aby przygotować się do udziału w konkursie, organizatorzy stworzyli materiały dydaktyczne. Ponadto nauczycielom zaproponowano cztery scenariusze lekcji języka polskiego:
Ponadto nauczyciele mogą skorzystać również z trzech wykładów w formie wideo:
- „Posłuchaj Olgi Tokarczuk… Wokół mowy noblowskiej” Tomasza Miki z Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM.
- „Zmysł całości. Literatura i świat współczesny” Przemysława Czaplińskiego z Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM
- „Dar Wielkiej Bogini Matki” Kazimiery Szczuki z LXI Liceum Ogólnokształcącego im. Janiny Zawadowskiej przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr 1 „SOS” w Warszawie.